środa, 14 grudnia 2016

Kryminał czy romans? Horror czy fantastyka?


Zastanawialiście się nad tym co powoduje, że sięgamy po konkretne książki? Że sięgamy po thriller, a nie powieść obyczajową? Że wybieramy literaturę grozy zamiast romansu? Wchodząc do biblioteki czy księgarni, już wiemy w którą stronę się kierować, wiemy przy jakich półkach się zatrzymamy, jakie tytuły zatrzymają nas na dłużej, w którą stronę skierujemy swoje oczy.



Pisząc recenzję książki Życie ma smak pomarańczy zastanawiałam się czy na wybór książek ma wpływ wiek czytelnika. Czy będąc dzieckiem wolałam fantastykę i wraz z wiekiem sięgałam po historię II Wojny Światowej, książki psychologiczne, ostatecznie zatrzymując się na dłużej przy kryminałach i horrorach?. Czy wybór powieści w głównej mierze zależy od naszego charakteru? 

Będąc dzieckiem lubiłam książki fantastyczne. Wyobrażałam sobie, że razem z bohaterami przeżywam rozmaite przygody. Gdy byłam w liceum interesowałam się tematyką II Wojny Światowej, pochłaniałam pamiętniki i wspomnienia ludzi z tamtego okresu. Z kolei na studiach pokochałam psychologię, książki motywacyjne, psychologię sukcesu. Teraz gdy patrzę na swoją półkę z powieściami widzę, że przeważają w niej kryminały, horrory i thrillery. Uwielbiam te gatunki. Lubię czuć grozę podczas czytania, poznawać tajemnice i sekrety, odkrywać mroczną przeszłość i czuć dreszcze. Lubię gdy moje serce szybciej bije, gdy wiem że za chwilę coś się wydarzy, coś ekscytującego, coś co spowoduje ciarki na moim ciele. Lubię też gdy książka jest dynamiczna. Wartka akcja sprawia, że czytanie idzie mi jak po maśle i chcę jeszcze więcej.
                                                             






Większość z czytelników sięga po kryminały/horrory oraz literaturę fantastyczną. Dlaczego tak jest? Nie chodzi mi tu wyłącznie o zalety czytania książek, o pobudzenie wyobraźni, przeniesienie się do innego świata i podekscytowaniu, które temu towarzyszy. Myślę, że dużą rolę odgrywają tutaj nie tylko nasza osobowość, ale również i wiek. Czy czytane przez nas książki, ulubione gatunki i pisarze mogą sugerować naszą naturę/usposobienie?

Osoby będące fanami literatury fantastycznej kochają przygody, mają bogatą wyobraźnię, otaczający ich świat wydaje się zbyt nudny, dlatego sięgają po tego typu literaturę. Wszędzie ich pełno i uwielbiają podróżować. Pasjonaci kryminałów i książek detektywistycznych uwielbiają rozwiązywać zagadki, są dociekliwi i głodni wiedzy, zadają mnóstwo pytań. Horrorożercy uwielbiają czuć adrenalinę, dreszcze i gęsią skórkę. Są śmiali i odważni. Z kolei czytelnicy sięgający po romanse mają duszę marzycieli, miłość jest dla nich ważną wartością w życiu, uciekają do idealnego świata, są bardzo wrażliwi i emocjonalni.

Pod wpływem dojrzewania, wraz z wiekiem zmieniają się też nasze poglądy i charakter. Wybieramy książki odpowiednie do naszych emocji, a także humoru/nastroju. To jaką czytamy literaturę dużo o nas mówi, o naszych odczuciach i preferencjach.


8 komentarzy:

  1. Dużo racji jest w tym, co piszesz. Nie trzeba podróżować po tym świecie, żeby nazwać się podróżnikiem. Wystarczy, że sięgniesz po fantastykę, przygodówki czy powieści historyczne i podróżujesz przez niezliczone światy, a przecież nie ruszasz się z domu. Co ważne, nie grozi Ci nic krzywdzącego dla ciała, ewentualnie dla umysłu. Kwestia dojrzewania też jest istotna, gust człowieka zmienia się podobno, co kilka lat, ale też samo czytanie, im tego jest więcej, tym bardziej się rozwijamy, dostrzegamy coś, czego inni nie dostrzegają i chcemy sięgać po coś, czego sami jeszcze nie znamy, nowe horyzonty. Można by o tym gadać i gadać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, stwierdziłam, że taka dyskusja nie miałaby końca ale zapewne byłaby bardzo ciekawa :D. Uwielbiam kryminały/horrory, a ostatnio ze zdziwieniem zauważyłam, że wpadały mi w ręce powieści obyczajowe i romanse :P. Może po prostu poczułam przejedzenie moją małą biblioteką kryminałów, a może to zbliżające się Święta w taki nastrój mnie wprowadziły :P

      Usuń
    2. Jeśli podchodzą Ci obyczajówki to koniecznie polecam Ci Johna Steinbecka. Kilka recenzji znajdziesz u mnie. Pisze tak, że czujesz się jakbyś siedziała gdzieś na wsi na werandzie z widokiem na las i siedząc na bujanym fotelu słuchała wujka (Steinbecka) jak CI opowiada. :)

      PS: Nie przyszła CI jeszcze kartka?

      Usuń
    3. Więc z pewnością zajrzę do Ciebie poczytać te recenzje, bo nastrój jaki opisujesz podczas czytania idealnie mi odpowiada :)

      PS. Jeszcze nie przyszła, ale jestem cierpliwa więc spokojnie czekam :). Ostatnio chyba poczty mają szaleństwo, pewnie przed Świętami :)

      Usuń
    4. Steinbeck jest świetny. Myślę, że Ci się spodoba. :)

      PS: Dziwne, bo wysyłałem już w poniedziałek, 4 dni minęły i jeszcze nie doszło? Chyba faktycznie muszą mieć zapieprz.

      Usuń
  2. Ja lubię sięgnąć zarówno po kryminał jak i po powieść obyczajową czy romans :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim ulubionymi gatunkami zawsze były kryminał i horror, ale ostatnio coraz częściej sięgam po literaturę piękną i romanse :D

      Usuń
  3. Ja zdecydowanie lubię rozwiązywać zagadki i kryminały zawsze idą u mnie na pierwszy ogień. Lubię jednak też inne gatunki więc chętnie sięgam po thrillery, romanse, powieści obyczajowe i literaturę współczesną. Do fantastyki właściwie nie zaglądam :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń